Fungsi Jabatan
- Merangka dan Menyediakan Rancangan Pemajuan untuk Shah Alam yang
selaras dengan Rancangan Struktur dan dan Rancangan Fizikal Negara dalam perancangan spatial merangkumi dasar-dasar serta polisi berdasarkan
prinsip pembangunan mampan
2. Memperakukan kelulusan pembangunan bagi permohonan kebenaran merancang dan memberi khidmat nasihat perancangan dan pembangunan Shah Alam berdasarkan Rancangan Pemajuan serta polisi dan dasar sedia ada
3. Merancang Dan Merangka Tindakan Penyelesaian Bagi Pembangunan Tanpa Izin Selaras Dengan Dasar Dan Polisi Kerajaan Negeri Dan Kerajaan Persekutuan
4. Merangka Tindakan Penyelesaian Bagi Aduan Yang Berkaitan Dengan Perancangan Dan Pembangunan Dengan Berkesan
5. Mengawalselia dan menjalankan Tindakan Penguatkuasaan Bagi Kesalahan Yang Melibatkan Peruntukan Akta 172 aduan berhubung perancangan
6. Menguruskan penyewaan Billboard bagi mempertingkatkan hasil Majlis
7. Memacu perlaksanaan bagi memantapkan Program Pembangunan Mampan melalui Program LA21, Bandar Selamat, Bandar Rendah Karbon, Smart City dan MURNInet
yang selaras dengan dasar dan polisi di peringkat negeri dan persekutuan
8. Merancang, menggalakkan dan memacu penyediaan database melalui pembangunan Sistem Maklumat Geografi yang terintegrasi ke arah prinsip Smart City
9. Memacu dan merancang promosikan Majlis sebagai destinasi pelaburan mengikut kekuatan sumber ekonomi daya kawasan Majlis
Piagam Pelanggan
1. Melaksanakan 2 projek/program berdasarkan Rancangan Tempatan yang disediakan.
2. Memproses permohonan Kebenaran Merancang Pelan Susunatur / Pelan Pendirian Bangunan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pengemukaan permohonan (bergantung kepada pindaan/ arahan KPKT)
- Dibentangkan dalam Mesyuarat JK OSC dalam tempoh 30 hari daripada tarikh permohonan diterima di OSC.
3. Pengeluaran Kebenaran Merancang (C1) / Penolakan Kebenaran Merancang (C2) dikeluarkan dalam tempoh 7 hari daripada tarikh penerimaan dokumen lengkap.
4. Memproses dan memberi ulasan permohonan tukar syarat kegunaan tanah, tanah kerajaan, lesen menduduki sementara daripada tarikh permohonan diterima.
5. Melaksanakan Tindakan Penguatkuasaan Di Bawah Peruntukan Akta Perancang Bandar Dan Desa 1976 (Akta 172) dengan mengeluarkan notis daripada tarikh isu
dibangkitkan serta mengambil tindakan dalam tempoh 30 hari dari tarikh tamat notis.
6. Membangunkan dan menyediakan database melalui pembangunan Sistem Maklumat Geografi (GIS) yang terintegrasi ke arah prinsip Smart City dengan menyemak semula data bagi Portal GIS setiap 6 bulan dan mengenalpasti 1 projek integrasi bagi Portal GIS setahun.
7. Menguruskan proses pewartaan Kawasan Lapang dan Rekreasi / Kemudahan Awam untuk dikemukakan ke Pejabat Tanah dan Daerah
dengan mengemukakan 3 permohonan pewartaan Kawasan Lapang dan Rekreasi dan 1 permohonan pewartaan Kemudahan Awam setiap bulan.
8. Melaksanakan 1 Inisiatif Smart City bagi Shah Alam setahun.
9. Memproses permohonan nama bangunan, taman dan jalan dalam tempoh 30 hari.
10. Memberi ulasan permohonan lesen 10 hari daripada tarikh permohonan lengkap diterima.
11. Memproses permohonan tukar nombor premis dalam tempoh 30 hari dari tarikh permohonan lengkap.
12. Menguruskan Penyewaan Billboard Majlis dalam tempoh 2 bulan daripada permohonan lengkap