Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta

​Fungsi Jabatan

  1. Menjalankan kerja penilaian bagi menentukan nilaian tahunan pegangan pegangan di dalam kawasan Majlis selaras dengan peruntukan mengikut Akta KerajaanTempatan 1976 (Akta 171)

  2. ​Menilai bangunan-bangunan kerajaan dan badan-badan berkanun bagi maksud Caruman Membantu Kadar (CMK)
  3. Bertanggungjawab menguruskan dan menyelaras penyewaan harta-harta Majlis dengan lebih berkesan
    untuk mendapatkan pulangan sewa
  4. Menyelia cadangan-cadangan mengenai pembangunan pembangunahartanah Majlis secara penswastaan
  5. Menentukan pentadbiran jabatan berjalan dengan lancar

 Piagam Pela​​​nggan

  1. Memastikan Pindaan kepada Senarai Nilaian dijalankan 2 kali setahun (4 Kali Notis Pindaan) seperti mana dikehendaki di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.

  2. ​Mengemaskini permohonan pertukaran alamat surat menyurat pemilik pegangan yang diterima di kaunter Jabatan dengan serta merta.​

  3. Mengeluarkan keputusan Mendengar Bantahan (kes-kes pindaan) dalam tempoh 4 minggu dari tarikh Mesyuarat Mendengar Bantahan diadakan.

  4. Mengeluarkan Surat Pengesahan Cukai Taksiran (mengikut kes) dari tarikh penerimaan di kaunter jabatan tertakluk kepada permohonan yang lengkap.

  5. Bertanggungjawab menyediakan laporan tunggakan sewaan bulanan setiap bulan bagi semua harta Majlis yang disewakan untuk Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan.​

  6. Memproses permohonan carian maklumat yang diterima di kaunter Jabatan dengan serta-merta.

  7. Mengemaskini pertukaran hak milik melalui Borang I/J yang diterima di kaunter Jabatan dalam masa 1 hari tertakluk kepada maklumat yang lengkap.