Jabatan Kebersihan Awam Dan Kelestarian Sisa

​​

Fungsi Jabatan

Seksyen Pentadbiran dan Kewangan
1.    Mengurus dan menyelaras semua urusan pentadbiran am pejabat (pengurusan fail, inventori stok) dan urusan kakitangan seperti laporan bagi permohonan dan rekod cuti kakitangan, cuti sakit, kehadiran pekerja, kerja lebih masa dan tuntutan perjalanan.
2.    Menyelaras program kualiti seperti Prosedur ISO, MyTrek, EKSA, Piagam Pelanggan dan pelaksanaan    sistem seperti HRMIS, iPIS, iKPI dan SAFAS.
3.    Menyelaras maklumbalas bagi semua perkara berbangkit daripada Mesyuarat dan jawapan-jawapan berkaitan jabatan untuk sidang DUN.
4.    Menyelaras dan menyediakan bajet tahunan jabatan bagi perbelanjaan mengurus, pembangunan dan kutipan hasil di Jabatan.
5.    Menyelaras dan memproses perolehan kewangan di Jabatan.

Seksyen Perancangan dan Operasi (Sisa Pepejal dan Pembersihan Kawasan)
1.    Membuat ulasan teknikal bagi cadangan pembangunan baru (Kebenaran Merancang dan Pelan Bangunan).
2.    Menguruskan permohonan perkhidmatan kutipan sampah dan pembersihan kawasan.
3.    Menyelaras dan mengawal selia perkhidmatan kutipan sisa domestik dan pembersihan kawasan yang dilaksanakan oleh Project Management Company (PMC) - KDEBWM.
4.    Menyelaras dan mengawalselia kerja – kerja pembersihan pangsapuri kos rendah, zon penampan, retaining wall, kawasan perkuburan dan longkang besar.
5.    Menjalankan penguatkuasaan undang – undang kebersihan dan pengurusan sisa pepejal (orang awam / premis / bazar ramadhan / penjaja)
6.    Menyelaras dan menyediakan perkhidmatan sewaan tong sampah MGB dan Tong RORO bagi pelupusan sisa kebun dan pukal.
7.    Melaksanakan kawalan kebersihan lot dan rumah kosong / terbiar.
8.    Menyelaras dan menguruskan permohonan perkhidmatan logistik dan peralatan bagi kutipan sisa / pembersihan / pelupusan sisa untuk program Majlis / Keraian/ Gotong Royong / Bencana dan lain - lain yang berkaitan.
9.    Menyelaras pelaksanaan Pelan Induk Sisa Pepejal Shah Alam dan Pelan Tindakan Shah Alam Bersih.
10.    Menyelaras pelaksanaan sambutan World Clean Up Day peringkat Shah Alam.
11.    Urusetia Jabatan bagi Mesyuarat Jawatankuasa Kebersihan dan Pengindahan Bandar.
12.    Urusetia Jabatan bagi prosedur kualiti dan pengauditan.

Seksyen Penguatkuasaan Kebersihan Bandar
1.    Menyelaras dan mengawalselia kontraktor bagi kerja -kerja pembersihan gerai , pasar dan pelaksanaan pengkomposan sisa organik.
2.    Menyelaras pelaksanaan sistem caj sisa makanan di premis makanan.
3.    Merancang dan melaksanakan program / kempen kebersihan (pengasingan dan pengkomposan sisa organik serta promosi pendidikan mengenai tandas awam bersih di kawasan Shah Alam)
4.    Menyelaras dan melaksanakan aktiviti penilaian penarafan bintang bagi kebersihan tandas awam di Shah Alam
5.    Urusetia menyelaras Jawatankuasa Kebersihan dan Keceriaan Tandas Awam di Shah Alam
6.    Menyelaras dan melaksanakan aktiviti pemantauan serta penguatkuasaan di kawasan komersial Shah Alam
7.    Menyelaras kerja – kerja pembaikan, menaiktaraf dan pengindahan tandas  awam milik MBSA

Seksyen Kemudahan dan Pengurangan Sisa Pepejal
1.    Merancang,melaksana dan mempromosi aktiviti pengasingan sisa di Shah Alam
2.    Menyelaras dan mengawalselia pusat kitar semula dan bin point kitar semula di Shah Alam.
3.    Menyelaras, menyediakan dan mengemaskini laporan data kutipan bahan kitar semula
4.    Merancang dan melaksana sebarang bentuk program, promosi, hebahan, kempen, pertandingan berkaitan kesedaran terhadap amalan pengurangan sisa
5.    Menguruskan kerja – kerja pembaikan, menaiktaraf dan pengindahan Pusat Kitar Semula / Kabin Kitar Semula
6.    Mengawalselia panel kutipan sisa kitar semula bagi program pengasingan sisa di rumah.

Seksyen Persiaran dan Pelupusan Sisa
1.    Merancang dan mengawalselia perkhidmatan pembersihan persiaran.
2.    Menyelaras aduan awam yang diterima di peringkat Jabatan (SISPAA) dan i-responz.
3.    Menyelaras dan mengawalselia pendaftaran logistik ke tapak pelupusan yang dikendalikan oleh pihak Worldwide Landfill.
4.    Merancang kerja - kerja penjadualan pencucian jalan persiaran.
5.    Menyelaras inventori dan kemudahan awam di jalan-jalan persiaran/ protokol.

Seksyen Kawalan dan Penguatkuasaan Sisa Binaan dan Sampah Haram
1.    Menyelaras & mengawalselia perkhidmatan    berbayar bagi sewaan tong RORO sisa binaan.
2.    Menjalankan penguatkuasaan berkaitan kawalan sisa binaan dan penggunaan tong RORO sisa binaan yang tidak diluluskan oleh Majlis.
3.    Merancang melaksanakan pemantauan & tindakan penguatkuasaan berkaitan kes pembuangan sampah haram.
4.    Merancang dan mengawal selia kerja - kerja pemuliharaan semula tapak pembuangan sampah haram.
5.    Menyelaras bantuan logistik bagi keperluan seperti berikut :
⦁    Penundaan/ sitaan tong RORO di kawasan Shah Alam.
⦁    Operasi pembersihan perobohan / rampasan.
⦁    Pembersihan hotspot / tapak sampah haram
⦁    Operasi pemadaman api tapak pelupusan sampah haram
⦁    Lain – lain operasi pembersihan ad hoc.
6.    Menyelaras penempatan & kawalselia penggunaan CCTV bagi   pencegahan & kawalan pembuangan sampah haram.
7.    Urusetia Jawatankuasa Bertindak Pembasmian Tapak Pembuangan Sampah Haram.

Seksyen Kawalan Alam Sekitar
1.    Menyelaras dan menjalankan pemeriksaan kebersihan dan keselamatan premis kilang, bengkel dan stesen minyak.
2.    Menyelaras pengurusan sisa industri bagi pelantikan dan pembaharuan panel kontraktor sisa industri MBSA.
3.    Menyelaras pengurusan sisa industri bagi kawalan ke atas panel kontraktor sisa industri yang berdaftar dengan MBSA.
4.    Menjalankan tindakan penguatkuasaan aduan pencemaran dan kacauganggu alam sekitar.
5.    Menyelaras pemantauan kualiti air kolam renang dan taman tema air.
6.    Menyelaras aktiviti promosi pendidikan melalui “Environmental Awereness Roadshow” (EAR).
7.    Menyelaras dan melaksanakan penubuhan komuniti bebas plastik sekali guna.

Piagam Pelanggan

​1. Memastikan perkhidmatan kutipan sisa domestik dilaksanakan mengikut ketetapan seperti berikut:
  • kawasan kediaman landed: 3 kali seminggu.
  • kawasan kediaman bertingkat, komersil, pasar, gerai dan kampung tradisi (bin point) : setiap hari.
  • pejabat kerajaan, institusi dan premis industri : 5 kali seminggu.
  • tadika, rumah ibadat dan dewan : 4 kali seminggu.
​2. Memastikan perkhidmatan kutipan sisa kebun / pukal / longgok dilaksanakan di kawasan kediaman dengan kekerapan 3 kali seminggu (kediaman landed) dan 2 kali seminggu (kediaman bertingkat / flat kos rendah).
​3. Memastikan perkhidmatan pembersihan kawasan,  jalan persiaran dan gerai pasar awam dilaksanakan mengikut ketetapan seperti berikut:
  • pemotongan rumput dan pembersihan longkang dengan kekerapan 2 kali sebulan.
  • sapuan jalan dengan kekerapan 7 kali seminggu (jalan utama, jalan persiaran dan kawasan komersil).
  • sapuan jalan dengan kekerapan 2 kali sebulan (jalan perumahan).
​4. Memastikan perkhidmatan pembersihan dalam dan luar bangunan gerai dan pasar awam dengan kekerapan 7 kali seminggu.
​5. Memastikan perkhidmatan kutipan sisa makanan di premis restoran, gerai dan pasar dan dihantar ke pusat kompos dijalankan dengan kekerapan 6 kali seminggu.
​6. Memastikan perkhidmatan kutipan sisa kitar semula dilaksanakan di kawasan yang ditetapkan mengikut ketetapan berikut:
  • Kediaman landed dan kampung tradisi : 1 kali seminggu (door to door).
  • Kediaman bertingkat : Dua minggu sekali (recycle bin point).
​7. Memastikan pembayaran permohonan sewaan tong RORO sisa kebun pukal secara atas talian dibuat dalam masa 7 hari dari tarikh permohonan.
​8. Memastikan tong RORO sisa kebun pukal dan tong RORO sisa binaan yang disewa dihantar ke lokasi dalam masa 3 hari selepas penerimaan pembayaran daripada pemohon
​9. Memastikan surat kelulusan / pengeluaran lantikan kontraktor kutipan sisa industri dikeluarkan dalam tempoh 30 hari daripada tarikh permohonan pendaftaran.
​10. Memastikan hebahan / promosi program / kempen yang dirancang dibuat sekurang-kurangnya 7 hari dari tarikh pelaksanaan