AKTIVITI MAJLIS BERSAMA JABATAN BAGI TAHUN 2023 SEHINGGA 2024 (JANUARI)

​Pelaksanaan Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan (MBJ)


Sepanjang tahun 2022, Mesyuarat MBJ telah diadakan sebanyak tiga (3) kali setahun pada setiap 4 bulan.

Berikut adalah tarikh bagi pelaksanaan mesyuarat yang dilangsungkan sepanjang tahun 2022 :

a.    Mesyuarat MBJ Kali Pertama (1/2022)    -   11 Februari 2022

b.    Mesyuarat MBJ Kali Kedua (2/2020)       -    21 Julai 2022

c.    Mesyuarat MBJ Kali Ketiga (3/2020)       -    14 Oktober 2022


Manakala taqwim Mesyuarat MBJ bagi tahun 2023 adalah seperti berikut :

a.    Mesyuarat MBJ Kali Pertama (1/2023)    -   23 Februari 2023  

b.    Mesyuarat MBJ Kali Kedua (2/2023)       -        Mei 2023

c.    Mesyuarat MBJ Kali Ketiga (3/2023)       -        September 2023

​​

​Isu-Isu Yang Dibincangkan Sepanjang Tahun 2022 Sehingga Tahun 2023 (Februari​)

Berikut adalah isu isu yang dibincangkan

  1. Rawatan dari hospital pakar untuk rawatan keguguran, rawatan semasa dan selepas bersalin.

  2. Mewujudkan Tabung Majikan Prihatin bagi memelihara kebajikan ahli dan keluarga ahli

  3. Memanjangkan rawatan bersalin di mana-mana hospital kerajaan dan swasta dan boleh menuntut bayaran balik perbelanjaan rawatan sehingga RM1,700.00 sahaja.

  4. Rawatan pergigian untuk pegawai dan kakitangan.

  5. Menambah bilangan klinik panel perubatan.

  6. Rawatan dialisis untuk pegawai dan kakitan yang memerlukan.​

  7. Tuntutan pembelian cermin mata di lain-lain kedai optik selain dari kedai optik panel Majlis dengan mengemukakan resit pembelian.

  8. Anugerah kepada pegawai dan kakitangan yang cemerlang sepanjang perkhidmatan (APC).

  9. Anugerah Perkhidmatan Setia bagi perkhidmatan selama 25 tahun dan 30 tahun diambilkira perkhidmatan dari kontrak ke tetap.

  10. Mewujudkan Anugerah Khas Datuk Bandar.

  11.  Penghargaan kepada pesara.

  12. Sumbangan haji kepada bakal pesara.

  13. Kemudahan rumah rehat dibuka kepada kakitangan bertaraf kontrak.

  14. Menyediakan rumah kuartes untuk mengurangkan beban dan kemudahan kakitangan.

  15. Pinjaman kenderaan untuk pegawai dan kakitangan.

  16. Pinjaman komputer untuk kakitangan bertaraf kontrak dan tetap.

  17. Kemudahan pinjaman perumahan.

  18. Baju korporat Jawatankuasa MBJ.

  19. Menyediakan pakaian korporat / seragam kepada semua kakitangan Majlis sebanyak 2 pasang setiap tahun.

  20. Penambahbaikan grill di bahagian dapur serta tingkap di ruang tamu dan bilik tidur utama Kuarters MBSA di Seksyen  20.

  21. Memanjangkan bayaran balik telefon kepada kakitangan Pelaksana

  22. Menyerapkan Pekerja-Pekerja Sambilan (PRA) di semua jabatan ke taraf jawatan Kontrak.

  23. Menyediakan TASKA / TADIKA untuk kakitangan.

  24. Subsidi TASKA / TADIKA.

  25. Skim Insuran Berkelompok bagi Pekerja Sambilan Harian (PSH)

  26. Penyediaan Buku Kemudahan Kepada Pegawai Dan kakitangan

  27.  Penyediaan zon khas tempat letak kereta untuk kakitangan.

  28. Cadangan mewujudkan tempat letak kereta berpalang dan mengenakan bayaran.

  29. Mewujudkan pelekat kenderaan untuk kakitangan Majlis.

  30. Cadangan menaiktaraf pencahayaan tempat letak kereta yang gelap dan tidak berlampu.\

  31. Nombor tiang tempat letak kereta.

  32. Permohonan tambahan bilangan dan lokasi rumah rehat Majlis.

  33. Pemeriksaan Kesihatan (ESP) dibuka kepada pegawai dan kakitangan yang berusia dari 35 tahun dan ke atas.

  34. Memberi kemudahan kenderaan jenazah secara percuma bagi kes kematian kakitangan.

  35. Menitikberatkan keselamatan pejabat.

  36. Mewujudkan kelas mengaji Al-Quran.

  37. Kursus kepada kakitangan yang keberhutangan yang serius.

  38. Tambahan bilangan TASKA/TADIKA untuk anak kakitangan MBSA dan penetapan kadar baru yuran TASKA/TADIKA.

  39. Cadangan waktu anjal operasi TASKA/TADIKA.

  40. Cadangan bekalan baju batik kepada semua pegawai dan kakitangan Majlis.

  41. Kafeteria MBSA.

  42. Pertukaran tempat kerja bagi Pekerja Awam (Job rotation).

  43. Bayaran insentif kutipan sampah.

  44. Elaun kerja lebih masa bagi kakitangan Sambilan.

  45. Permohonan Insentif Tugas di stor.

  46. Permohonan elaun tanggungjawab khas pemandu.

  47. Elaun untuk anggota penguatkuasa berpangkat sarjan / koperal.

  48. Permohonan penyerapan anggota penguatkuasa yang bertaraf kontrak diberi taraf pekerja tetap.

  49. Permohonan mewujudkan jawatan tetap bagi Pengawal Keselamatan dan penjumudan Skim Jaga.

  50. Watikah pelantikan sebagai Jawatankuasa MBJ.

  51. Bilik Mesyuarat badan-badan kebajikan (NGO) MBSA.

  52. Permohonan taraf jawatan kontrak diserapkan ke jawatan bertaraf tetap.

  53. Mewujudkan jawatan Juruteknik Audio di Jabatan Korporat.

  54. Permohonan permaidani untuk surau kuarters Seksyen 20.

  55. Permohonan perlawanan bowling persahabatan antara pihak majikan dan pekerja.

  56. Penambahbaikan bengkel Seksyen 17.

  57. Sistem pengimbas  E-jari (tumbprint) yang rosak di setiap Jabatan. 

  58. Cadangan kepada pemandu yang telah lama berkhidmat dengan Majlis diberi keutamaan untuk memandu lori baru.

  59. Pindaan kepada Perlembagaan Majlis Bersama Jabatan (MBJ) MBSA.

  60. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Mesyuarat Perubatan.

  61. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MBSA.

  62. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Mesyuarat Taska / Tadika  MBSA.

  63. Cadangan paparan​ m​​engenai etika berpakaian untuk pelawat.​

  64. Biasiswa Pelajaran Datuk Bandar

  65. Kemudahan Cuti Kuarantin

  66. Bantuan Pembiayaan Semula Kadar Sewaanb Van Jenazah

  67. Skim Smart Sewa Rumah SelangorKU Untuk Kakitangan MBSA

  68. Aduan Kekerapan Hospital Swasta Berhubung Kekerapan Mengusulkan Prosedur Pembedahan Untuk Bersalin

  69. Permohonan Elaun Kakitangan Kontrak (Senior)

  70. Permohonan Perlantikan Klinik Panel Mediveron, Kapar

  71. Permohonan T-Shirt Bagi Kakitangan Di Lapangan

  72. Permohonan Kemudahan Pusat Fisioterapi

  73. Aduan Saiz Baju Korporat Tidak Tetapt

  74. Aduan Kesukaran Bagi Permohonan Khemah

  75. Aduan Kelewatan Bayaran Tuntutan Perubatan Kakitangan

  76. Cadangan Membangunkan Sistem Permohonan Khemah Secara Dalam Talian

  77. Permohonan Penyelarasan Pembayaran Tender dan Sebut Harga

  78. Permohonan Mewujudkan Semula Sesi Teh Tarik Corner

  79. Permohonan Wujud Baru Jawatan Juru Audio Visual