Bahagian Pesuruhjaya Bangunan

Fungsi Bahagian

  1. Mengurus dan mengawal selia penubuhan Badan Pengurusan Bersama (Joint Management Body)
  2. Menguatkuasakan peruntukan Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757).
  3. Melantik seseorang untuk mengadakan mesyuarat pertama JMB jika pemaju gagal mengadakannya dan menentukan tarikh mesyuarat.
  4. Memberi khidmat nasihat kepada pemaju/JMB/MC berkaitan penyenggaraan dan pengurusan harta bersama
  5. Memberi taklimat/penerangan berkaitan Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757)​

Piagam Pelanggan​​

  1. Mengeluarkan notis arahan kepada pemaju untuk mengadakan mesyuarat agung tahunan pertama bagi penubuhan Badan Pengurusan Bersama (JMB) dalam tempoh 14 hari  bekerja selepas penerimaan lengkap Borang 25 atau penerimaan CCC
  2. Menguruskan pendaftaran dan pengeluaran sijil JMB dalam tempoh 28 hari dari tarikh penerimaan dokumen lengkap daripada pemaju
  3. Memproses pemfailan Jadual Petak daripada pemaju dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap.
  4. Memproses permohonan pengeluaran Notis Kesalahan di bawah Akta Pengurusan Strata (Akta 757) oleh JMB/MC dalam tempoh 14 hari dari tarikh penerimaan dokumen lengkap
  5. Membuat semakan Undang-undang kecil pemaju dan badan pengurusan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.
  6. Menguruskan / mesyiasat / membuat lawatan tapak dan menyediakan laporan berkenaan aduan dan masalah yang berkaitan dengan Pemaju / JMB / MC mengenai pengurusan, akaun dan penyenggaraan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh aduan diterima