Page 8 - MBSA Annual Report 2011
P. 8
Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
7


























PEMUSATAN BILIK ADUAN MBSA perkhidmatan sistem atas talian yang disediakan ialah e-Bayaran,
Bilik Mesyuarat Vanda di Tingkat 1 (Lobi B), Wisma MBSA akan e-Aduan, e-Borang, e-Kompaun, Sistem penjualan dokumen tender dan
dijadikan sebagai bilik aduan setempat (one-stop), di mana, segala aduan sebutharga, OSC Online dan e-Cukai.
yang diterima oleh MBSA, akan disalurkan atau dipusatkan ke bilik aduan
ini. Penerimaan aduan yang akan dikendalikan adalah dari pelbagai saluran PELAKSANAAN PROGRAM BANDAR SELAMAT 2011
atau media seperti panggilan telefon, suratkhabar, e-mel, mahupun Bagi memantapkan NKRA Pengurangan Jenayah 2011, sejumlah
saluran laman sosial seperti facebook dan twitter. peruntukan sebanyak RM1 Juta telah disalurkan kepada Majlis daripada
Usaha penambahbaikan dan penaiktarafan ini juga bermaksud, pihak pihak Kementerian Dalam Negeri bagi aktiviti Program Bandar Selamat
Majlis akan mengemaskini sistem aduan dan segala kelengkapan serta seperti projek pengcahayaan; pengasingan laluan pejalan kaki (pemasangan
keperluan bagi mewujudkan bilik aduan setempat ini, termasuk dari aspek ‘railing’) dan pemasangan cermin keselamatan.
penempatan kakitangan secara khusus. Pelaksanaan projek-projek tersebut adalah pada lokasi-lokasi ‘hotspot’
iaitu di Seksyen 7, Seksyen 13, Seksyen 14 (Pusat Bandar), Seksyen 16,
PEMBANGUNAN ICT DI MBSA dan Seksyen 18 Shah Alam.
Pembangunan program ICT amat dititikberatkan sejajar dengan arus Manakala bagi tahun 2012, berikutan daripada Mesyuarat NKRA :
teknologi yang berkembang pesat dan untuk merealisasikan salah satu Mengurangkan Jenayah - Program Bandar Selamat - Latihan Sistem
objektif MBSA iaitu Membudayakan Penggunaan Teknologi Maklumat Pemantauan Bandar Selamat (SPBS) pada 27 Disember 2011 yang lalu,
Dalam Semua Urusan Perkhidmatan. Transformasi sistem aplikasi ICT Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (JPBD), selaku urusetia telah
sedia ada telah dilakukan dengan beralih kepada aplikas berasaskan web, memaklumkan bahawa bagi memantapkan NKRA Pengurangan Jenayah
bagi membolehkan capaian kepada maklumat dan perkhidmatan MBSA 2012, sejumlah peruntukan sebanyak RM110 juta akan disalurkan kepada
dibuat pada bila-bila masa dan dari mana jua. 151 PBT di seluruh Negara. Majlis akan memperolehi peruntukan
Bagi memantapkan tahap perkhidmatan, MBSA juga sedang sebanyak RM2.1 juta bagi aktiviti Program Bandar Selamat seperti projek
memperkasakan ‘mobile application’ dan aplikasi GIS sedia ada, pengcahayaan; pengasingan laluan pejalan kaki; pemasangan cermin
khususnya dalam pengurusan perancangan dan pembangunan. keselamatan; pemasangan papan tanda dan penyediaan tempat letak
Inisiatif ‘green IT’ juga diberi penekanan dengan perlaksanaan secara motorsikal.
berperingkat inisiatif ‘paperless’ seperti ‘MyMeeting’. Di samping itu, Lokasi yang telah diberi oleh pihak Polis Bukit Aman yang melibatkan
bagi memperkasa pengurusan MBSA, beberapa sistem yang berkaitan 7 ‘hotspot’ iaitu di Seksyen 7 (pusat Komersial – Kawasan kedai
telah dibangunkan secara ‘in-house’. Antara sistem-sistem yang telah dan berhampiran Giant), Seksyen 9 (pusat Komerisal – Kawasan kedaian
sedang dibangunkan adalah seperti e-KPI (system pengukuran prestasi), berhampiran Shah Alam Mall), Seksyen 13 (Persiaran Sukan), Seksyen 14
e-Selenggara (sistem penyelenggaraan), e-Klinik (sistem bil-bil rawatan), (Pusat Bandar), Seksyen 18 (Kawasan kedai berhampiran Giant dan Ole-
e-Latihan (sistem latihan kakitangan), dan e-Kerjaya (sistem permohonan Ole), Seksyen U2 (Kawasan Komersial) dan Seksyen U20 Shah Alam.
pekerjaan MBSA). JPBD turut memaklumkan peruntukan ini juga boleh digunakan untuk
Portal MBSA juga telah berjaya mengekalkan penarafan 5 bintang bagi kemudahan OKU seperti penyediaan ‘ramp’ dan permukaan bertekstur
Penilaian Portal dan Laman Web Kerajaan Malaysia Anjuran MDEC bagi program penyediaan laluan pejalan kaki. Manakala, bagi PBT yang
2011. Pencapaian prestasi portal MBSA telah meningkat pada kedudukan ingin menyediakan tempat motorsikal berkunci dan berbumbung,
ke 8 dengan markah 96%. Penyampaian perkhidmatan yang lebih mudah, perbelanjaan penyediaan bumbung hendaklah ditanggung oleh pihak
cepat dan telus adalah salah satu objektif MBSA kepada pelanggan. PBT kecuali di kawasan rumah kos rendah.
Bagi tujuan tersebut, saluran perkhidmatan telah dipelbagaikan dengan
menambah perkhidmatan secara talian (online services – e-PS). Antara
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13