Page 25 - MBSA Annual Report 2011
P. 25
Laporan Laporan Perkhidmatan Laporan Perkhidmatan
Korporat JABATAN Bahagian
24 Jabatan Khidmat Pengurusan
Jabatan Khidmat Pengurusan merupakan jabatan yang menguruskan BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH
hal ehwal pentadbiran Majlis, menguruskan perolehan dan bekalan 7 Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan
(JKPAK)
Majlis, menguruskan hal ehwal perjawatan, perkhidmatan, tatatertib i. Laporan Kew. PA 1 hingga Kew. PA 32
dan kebajikan kakitangan serta menguruskan program-program ii. Laporan Peruntukan dan Baki Peruntukan Aset 4 kali
latihan dan kualiti Majlis. Seramai 59 orang pegawai dan kakitangan iii. Laporan Kes Kehilangan Aset
iv. Laporan Pengurusan Stor
yang menjadi tunjang kepada jabatan ini dan terdiri daripada dua (2) v. Laporan Pelupusan Aset
bahagian iaitu: 8 Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan 4 kali
Akaun (JKPA)
• Bahagian Pentadbiran & Perolehan 9 Pembentangan Laporan Pengurusan Stor dan Aset
Mesyuarat Jawatankuasa Penyiasat
Laporan Awal Kehilangan KEW.PA-28
• Bahagian Sumber Manusia & Latihan Dan Kualiti i. ii. Surat Perlantikan KEW.PA-29 1 kali
iii. Laporan Akhir Kehilangan KEW.PA-30
iv. Laporan Tindakan Tatatertib / Surcaj Kew.PA 32
10 Penambahbaikan Sistem Rekod dan Penyimpanan Stok
LAPORAN AKTIVITI JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN Alat Ganti Lampu Jalan
Aktiviti: 6 kali
BAHAGIAN PENTADBIRAN AM i. Mengira baki stok secara manual 350
ii. Penggunaan slip transaksi penerimaan & pengeluaranan
BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH
1. Menguruskan surat-surat Majlis
i. Surat Masuk 83,503 pucuk BAHAGIAN LATIHAN DAN KUALITI
ii. Surat keluar 90,725 pucuk
2. Perhimpunan kakitangan bersama Datuk Bandar 9 kali Berikut adalah adalah laporan pencapaian latihan sepanjang tahun
3. Pengurusan dan pengendalian telefon pejabat:
i. Panggilan masuk 220,681 panggilan 2011.
ii. Panggilan keluar 67, 365 panggilan
4. Menguruskan bayaran minyak ‘Smartpay’ untuk 396 bil penyata A. Ringkasan Kursus Luaran
kenderaan Majlis
5. Menyediakan data penggunaan Touch N Go 51 kali tambah nilai Sepanjang Bulan Januari hingga Jun 2011, Majlis Bandaraya
6. Menguruskan insuran-insuran Majlis:
i. Insuran Harta Benda (1hb Sept 2011 – 31 Dis 2011) RM504,409.87 Shah Alam telah menghantar seramai 321 kakitangan untuk
ii. Insuran Kenderaan (1hb Sept 2011 – 31 Ogos 2012) RM 134,155.91 menghadiri 102 kursus yang dianjurkan oleh pihak luar seperti
iii. Cukai jalan 273 buah Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Pejabat Setiausaha
7. Menguruskan permohonan kenderaan rasmi Majlis.
i. Dalam Selangor 458 Negeri (SUK), Institut Perakaunan Negara Malaysia dan lain-
ii. Luar Selangor 77 lain lagi. Kebanyakan kakitangan yang dihantar adalah untuk
8. i. Menguruskan bil-bil telefon & multimedia Majlis 1,428 bil penyata
ii. Menyelaraskan elaun telefon bimbit kakitangan mengikuti kursus-kursus yang berkaitan dengan bidang tugas
9. Sistem Fail dan Rekod Pihak Pentadbiran masing-masing.
• registri Majlis telah
menghantar ke
• klasiikasi Arkib Negara untuk Bil Bulan Jumlah Kursus Bil. Kakitangan
• pelupusan 1 Januari 2 8
tujuan pelupusan. 2 Februari 6 13
3 Mac 17 40
BAHAGIAN PEROLEHAN DAN BEKALAN 4 5 April 28 81
Mei
23
51
BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH 6 7 Jun 26 128
37
Julai
134
1 Perancangan pembelian alat keperluan Majlis 8 Ogos 8 122
i. – LO 2,698 9 September 10 29
– Inden 5 kali 10 Oktober 14 214
– AP 11 November 19 177
ii. Mesyuarat Jawatankuasa Pembelian 12 Disember 26 111
2 Pengurusan Stor Pejabat Sistem Stok Inventori (SSI) Jumlah 102 321
Permohonan melalui SSI:
i. Pengeluaran Baucer Penerimaan SSI 1367 A. i Tahap pencapaian kursus luaran mengikut kategori.
ii. Proses Permohonan Pembelian SSI
iii. Permohonan Pengeluaran alatulis kepada Bil Kategori Jumlah Bil.
Jabatan-jabatan melalui SSI Kursus Kakitangan
3 Pendaftaran Aset dan Inventori 1 Pembangunan Pengurusan 14 55
i. Rekod Daftar Harta Modal (KEW.PA-2) Organisasi & Profesional
ii. Rekod Daftar Inventori (KEW.PA-3) 677 2 Pembangunan Kerjaya 19 56
iii. Pembelian dalam kerja-kerja Tender/Sebutharga 3 Pembangunan Sistem Kualiti 3 5
iv. Veriikasi Stok 4 Pembangunan Motivasi & Teambuilding 4 74
4 Pemeriksaan ke atas harta dan inventori 1 kali 5 Pembangunan Insan, Nilai Murni dan 6 27
5 Pelupusan Harta dan Inventori Majlis: Dasar-Dasar Kerajaan
5
i. Perkakasan 6 7 Pembangunan IT dan Komputer 51 13
Pembangunan Kemahiran & Teknikal
91
ii. Perabut 5 kali Jumlah 102 321
iii. Kelengkapan pejabat
iv. Harta Modal
6 Sistem Pendaftaran Pembekal/Pemborong Berpusat 536
i. Pendaftaran Bekalan 1 kali
ii. Penilaian Prestasi Pembekal
Korporat JABATAN Bahagian
24 Jabatan Khidmat Pengurusan
Jabatan Khidmat Pengurusan merupakan jabatan yang menguruskan BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH
hal ehwal pentadbiran Majlis, menguruskan perolehan dan bekalan 7 Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan
(JKPAK)
Majlis, menguruskan hal ehwal perjawatan, perkhidmatan, tatatertib i. Laporan Kew. PA 1 hingga Kew. PA 32
dan kebajikan kakitangan serta menguruskan program-program ii. Laporan Peruntukan dan Baki Peruntukan Aset 4 kali
latihan dan kualiti Majlis. Seramai 59 orang pegawai dan kakitangan iii. Laporan Kes Kehilangan Aset
iv. Laporan Pengurusan Stor
yang menjadi tunjang kepada jabatan ini dan terdiri daripada dua (2) v. Laporan Pelupusan Aset
bahagian iaitu: 8 Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan 4 kali
Akaun (JKPA)
• Bahagian Pentadbiran & Perolehan 9 Pembentangan Laporan Pengurusan Stor dan Aset
Mesyuarat Jawatankuasa Penyiasat
Laporan Awal Kehilangan KEW.PA-28
• Bahagian Sumber Manusia & Latihan Dan Kualiti i. ii. Surat Perlantikan KEW.PA-29 1 kali
iii. Laporan Akhir Kehilangan KEW.PA-30
iv. Laporan Tindakan Tatatertib / Surcaj Kew.PA 32
10 Penambahbaikan Sistem Rekod dan Penyimpanan Stok
LAPORAN AKTIVITI JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN Alat Ganti Lampu Jalan
Aktiviti: 6 kali
BAHAGIAN PENTADBIRAN AM i. Mengira baki stok secara manual 350
ii. Penggunaan slip transaksi penerimaan & pengeluaranan
BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH
1. Menguruskan surat-surat Majlis
i. Surat Masuk 83,503 pucuk BAHAGIAN LATIHAN DAN KUALITI
ii. Surat keluar 90,725 pucuk
2. Perhimpunan kakitangan bersama Datuk Bandar 9 kali Berikut adalah adalah laporan pencapaian latihan sepanjang tahun
3. Pengurusan dan pengendalian telefon pejabat:
i. Panggilan masuk 220,681 panggilan 2011.
ii. Panggilan keluar 67, 365 panggilan
4. Menguruskan bayaran minyak ‘Smartpay’ untuk 396 bil penyata A. Ringkasan Kursus Luaran
kenderaan Majlis
5. Menyediakan data penggunaan Touch N Go 51 kali tambah nilai Sepanjang Bulan Januari hingga Jun 2011, Majlis Bandaraya
6. Menguruskan insuran-insuran Majlis:
i. Insuran Harta Benda (1hb Sept 2011 – 31 Dis 2011) RM504,409.87 Shah Alam telah menghantar seramai 321 kakitangan untuk
ii. Insuran Kenderaan (1hb Sept 2011 – 31 Ogos 2012) RM 134,155.91 menghadiri 102 kursus yang dianjurkan oleh pihak luar seperti
iii. Cukai jalan 273 buah Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Pejabat Setiausaha
7. Menguruskan permohonan kenderaan rasmi Majlis.
i. Dalam Selangor 458 Negeri (SUK), Institut Perakaunan Negara Malaysia dan lain-
ii. Luar Selangor 77 lain lagi. Kebanyakan kakitangan yang dihantar adalah untuk
8. i. Menguruskan bil-bil telefon & multimedia Majlis 1,428 bil penyata
ii. Menyelaraskan elaun telefon bimbit kakitangan mengikuti kursus-kursus yang berkaitan dengan bidang tugas
9. Sistem Fail dan Rekod Pihak Pentadbiran masing-masing.
• registri Majlis telah
menghantar ke
• klasiikasi Arkib Negara untuk Bil Bulan Jumlah Kursus Bil. Kakitangan
• pelupusan 1 Januari 2 8
tujuan pelupusan. 2 Februari 6 13
3 Mac 17 40
BAHAGIAN PEROLEHAN DAN BEKALAN 4 5 April 28 81
Mei
23
51
BIL PROGRAM/AKTIVITI JUMLAH 6 7 Jun 26 128
37
Julai
134
1 Perancangan pembelian alat keperluan Majlis 8 Ogos 8 122
i. – LO 2,698 9 September 10 29
– Inden 5 kali 10 Oktober 14 214
– AP 11 November 19 177
ii. Mesyuarat Jawatankuasa Pembelian 12 Disember 26 111
2 Pengurusan Stor Pejabat Sistem Stok Inventori (SSI) Jumlah 102 321
Permohonan melalui SSI:
i. Pengeluaran Baucer Penerimaan SSI 1367 A. i Tahap pencapaian kursus luaran mengikut kategori.
ii. Proses Permohonan Pembelian SSI
iii. Permohonan Pengeluaran alatulis kepada Bil Kategori Jumlah Bil.
Jabatan-jabatan melalui SSI Kursus Kakitangan
3 Pendaftaran Aset dan Inventori 1 Pembangunan Pengurusan 14 55
i. Rekod Daftar Harta Modal (KEW.PA-2) Organisasi & Profesional
ii. Rekod Daftar Inventori (KEW.PA-3) 677 2 Pembangunan Kerjaya 19 56
iii. Pembelian dalam kerja-kerja Tender/Sebutharga 3 Pembangunan Sistem Kualiti 3 5
iv. Veriikasi Stok 4 Pembangunan Motivasi & Teambuilding 4 74
4 Pemeriksaan ke atas harta dan inventori 1 kali 5 Pembangunan Insan, Nilai Murni dan 6 27
5 Pelupusan Harta dan Inventori Majlis: Dasar-Dasar Kerajaan
5
i. Perkakasan 6 7 Pembangunan IT dan Komputer 51 13
Pembangunan Kemahiran & Teknikal
91
ii. Perabut 5 kali Jumlah 102 321
iii. Kelengkapan pejabat
iv. Harta Modal
6 Sistem Pendaftaran Pembekal/Pemborong Berpusat 536
i. Pendaftaran Bekalan 1 kali
ii. Penilaian Prestasi Pembekal