Page 21 - MBSA Annual Report 2011
P. 21
Laporan Laporan Perkhidmatan Laporan Perkhidmatan
Korporat JABATAN Bahagian
20 20 Jabatan Kewangan




Jabatan Kewangan bertanggungjawab menguruskan hal-hal Unit Cukai Taksiran
berkaitan hasil dan perbelanjaan Majlis. Jabatan ini terdiri daripada Sebanyak 182,349 pegangan yang dikenakan cukai taksiran
tiga bahagian dan satu unit iaitu: pada tahun 2011. Pegangan ini merangkumi keseluruhan
• Bahagian Hasil: – Unit Kutipan kawasan pentadbiran Majlis dari Seksyen 1 hingga Seksyen
– Unit Cukai Taksiran 24 di Bahagian Tengah, Seksyen 25 hingga Seksyen 36 di
Bahagian Selatan dan Seksyen U1 hingga Seksyen U20 di
• Bahagian Perakaunan: – Unit Akaun Bahagian Utara.
– Unit Belanjawan Selain pembayaran boleh dibuat di kaunter-kaunter bayaran
• Bahagian Perbelanjaan: – Unit Bayaran Majlis, pembayaran juga diterima melalui lain-lain Majlis
– Unit Gaji dan Saraan Bandaraya, Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah di seluruh
negeri Selangor. Selain itu, semua Pejabat Tanah dan Daerah
• Unit Pentadbiran Negeri Selangor serta Pejabat Pos seluruh Kuala Lumpur,
Selangor dan Putrajaya juga tidak ketinggalan menjadi agensi
LAPORAN AKTIVITI kutipan cukai taksiran. Di samping itu, pembayaran cukai
taksiran juga boleh dibuat melalui TNB, Telekom Malaysia
1. BAHAGIAN HASIL dan bank-bank perdagangan yang terpilih samada pembayaran
Unit Kutipan dibuat melalui kaunter mahupun perbankan internet.
Sepanjang tahun 2011, pihak Jabatan telah berjaya membuka Pembayaran melalui kad kredit dan kad caj juga diterima samada
kaunter bayaran untuk menerima kutipan semua bil Majlis dan melalui mail order atau arahan tetap di agensi terpilih. Selain
Cukai Tanah di Kaunter Utama, Kaunter di Pandu Masuk dan daripada itu, pembayaran cukai taksiran juga boleh dibuat
Kaunter OSC. Seramai 142,260 orang pelanggan telah membuat melalui perkhidmatan telefon menggunakan perkhidmatan
pelbagai urusan di Kaunter Utama dan dari jumlah tersebut Kawanku Phone Banking daripada Maybank dan Call N Pay
seramai 121,409 (85.34%) orang telah menerima layanan dari Services daripada MBF Cards. Perkhidmatan sistem pesanan
petugas kaunter dalam tempoh kurang dari 5 minit, manakala ringkas turut diperkenalkan oleh Bank Islam bagi memudahkan
seramai 20,851 (14.66%) orang telah menerima layanan lebih lagi proses pembayaran cukai taksiran. Mesin Deposit Tunai
dari 5 minit. dan Cek juga turut diletakkan di ruang legar Wisma MBSA
bagi memudahkan pemilik harta menjelaskan bayaran yang
Prestasi Tempoh Masa Menunggu di Kaunter beroperasi 24jam sehari.
Ringkasan Laporan Pembayaran Cukai Taksiran
Pelbagai Salutan
85.34% (> 5 minit)
BANK 25,127,238

AGENSI 8,873,791
SETEMPAT
PBT 1,165,229

14.66% (< 5 minit) PTD 373,197
AUTOPAY 3,409,093
‘000
0 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000 30,000


2. BAHAGIAN PERAKAUNAN
Pihak Jabatan juga telah menyediakan kaunter bergerak bagi
mengutip sewa gerai dan pasar pagi di sekitar Shah Alam bagi Unit Akaun
kemudahan untuk penyewa membuat pembayaran. Unit Akaun bertanggungjawab menyediakan Penyata
Kewangan MBSA bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31
Disember setiap tahun.
Sebelum dihantar ke Jabatan Audit Negara, Penyata Kewangan
akan dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan
dan seterusnya dibawa ke dalam Mesyuarat Penuh Majlis untuk
mendapatkan kelulusan. Tarikh akhir penghantaran Penyata
Kewangan Majlis adalah pada atau sebelum 30 April.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26