Page 103 - MBSA Annual Report 2011
P. 103
Laporan Laporan Perkhidmatan Laporan Perkhidmatan
Korporat Jabatan BAHAGIAN
102 Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam
102
2.7 Unit Audit juga bertanggungjawab menyelaras juruaudit- • memantau aduan yang diterima dan memastikan maklumbalas
juruaudit ISO terdiri dari kakitangan MBSA yang dipilih daripada jabatan diterima dalam tempoh 10 hari.
dari jabatan lain untuk membantu Unit Audit Dalam dalam • Mengurangkan jumlah aduan tertunggak.
menjalankan auditan ISO. Audit ISO telah dijalankan dalam • Memantau maklumbalas yang diberikan oleh jabatan yang
bulan Mac dan Julai 2011secara berperingkat. dibuat melalui Pemantauan Flying Squad dan Pemantauan
2.8 Unit Audit juga menjadi urusetia dalam Mesyuarat Jawatankuasa Aduan. Sasaran ‘Flying Squad’ ialah membuat pemantauan
Audit dan Pengurusan Korporat sebagaimana yang ditetapkan terhadap perkhidmatan Majlis terutamanya perkara-
di dalam Pekeliling PBT:SPBT Bil.5/2010 yang perlu diadakan perkara yang berkaitan dengan ‘Back to Basic’ iaitu jalan,
sekurang-kurangnya 3 kali setahun. Walau bagaimanapun, pada rumput, longkang dan sampah di samping memantau
tahun 2011, Mesyuarat Jawatankuasa Audit dan Pengurusan penyelenggaraan yang dibuat.
Korporat telah diadakan sebanyak 11 kali seperti berikut :- • Menjadi urusetia kepada Mesyuarat Mingguan Aduan yang
Bil. Tarikh mesyuarat diadakan setiap hari Selasa dan Khamis bagi membincangkan
1 7/1/2011 aduan yang tertunggak dan tindakan-tindakan yang telah
2 17/2/2011 dilaksanakan di peringkat jabatan.
3 14/3/2011
4 22/4/2011 Menyelaras Laporan Dasar Dua Minggu untuk dihantar ke SUK.
5 23/5/2011 Bulan Aduan Dilaporkan Jumlah
6 13/7/2011 January 1111
7 12/8/2011 February 989
8 27/9/2011 March 1351
9 20/10/2011 April 1023
10 11/11/2011 May 1131
11 23/12/2011 June 1123
July 1128
2.9 Sub Komiti Audit juga menjadi sebahagian tugas Unit Audit August 1025
Dalam diketuai oleh Ketua Bahagian Audit Dalam yang September 1135
bertanggungjawab merangka dan menyelaras semua yang October 1416
berkaitan dengan 5S termasuk membuat penilaian Anugerah November 1429
Pentadbiran dan Kebersihan Pejabat Cemerlang di MBSA. December 1364
Jumlah 14225
2.10 Menjadi penyelaras Pemantauan Pembersihan kepada 27
pasukan audit yang terdiri daripada pegawai kumpulan A dan Edaran Aduan Awam Mengikut Kategori>> Jenis Masalah
B. Pasukan audit ini akan menyemak tuntutan daripada 163
kontraktor sebelum dihantar ke SUK untuk bayaran. Jan 1111
Feb 989
Mac 1351
Apr 1023
Mei 1131
Jun 1123
Jul 1128
Ogo 1025
Sep 1135
3. UNIT PENGADUAN AWAM Okt 1416
Selain menjalankan auditan di jabatan dan bahagian di dalam Nov 1429
MBSA, Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam juga
bertanggungjawab sebagai penyelaras Aduan Awam. Unit Dis 1364
ini menerima aduan untuk disalurkan ke jabatan-jabatan
yang berkaitan agar tindakan dapat dilaksanakan dan aduan 0 400 600 800 1,000 1,200 1,400 1,600
dapat diselesaikan. Unit Aduan Bahagian Audit Dalam dan
Pengaduan Awam bertanggungjawab bagi aktiviti di bawah :- 4. PENCAPAIAN
• Selain aduan yang diterima daripada orang awam melalui 4.1 Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam bertanggungjawab
fax, telefon dan emel, Unit Aduan juga menyelaras aduan memastikan prosedur kerja jabatan dipatuhi setiap tahun bagi
daripada BPA, SUK dan KPKT. mengekalkan Anugerah Persijilan ISO yang akan tamat pada
2010 melalui ‘Survellaince Audit’ oleh pihak SIRIM.
Korporat Jabatan BAHAGIAN
102 Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam
102
2.7 Unit Audit juga bertanggungjawab menyelaras juruaudit- • memantau aduan yang diterima dan memastikan maklumbalas
juruaudit ISO terdiri dari kakitangan MBSA yang dipilih daripada jabatan diterima dalam tempoh 10 hari.
dari jabatan lain untuk membantu Unit Audit Dalam dalam • Mengurangkan jumlah aduan tertunggak.
menjalankan auditan ISO. Audit ISO telah dijalankan dalam • Memantau maklumbalas yang diberikan oleh jabatan yang
bulan Mac dan Julai 2011secara berperingkat. dibuat melalui Pemantauan Flying Squad dan Pemantauan
2.8 Unit Audit juga menjadi urusetia dalam Mesyuarat Jawatankuasa Aduan. Sasaran ‘Flying Squad’ ialah membuat pemantauan
Audit dan Pengurusan Korporat sebagaimana yang ditetapkan terhadap perkhidmatan Majlis terutamanya perkara-
di dalam Pekeliling PBT:SPBT Bil.5/2010 yang perlu diadakan perkara yang berkaitan dengan ‘Back to Basic’ iaitu jalan,
sekurang-kurangnya 3 kali setahun. Walau bagaimanapun, pada rumput, longkang dan sampah di samping memantau
tahun 2011, Mesyuarat Jawatankuasa Audit dan Pengurusan penyelenggaraan yang dibuat.
Korporat telah diadakan sebanyak 11 kali seperti berikut :- • Menjadi urusetia kepada Mesyuarat Mingguan Aduan yang
Bil. Tarikh mesyuarat diadakan setiap hari Selasa dan Khamis bagi membincangkan
1 7/1/2011 aduan yang tertunggak dan tindakan-tindakan yang telah
2 17/2/2011 dilaksanakan di peringkat jabatan.
3 14/3/2011
4 22/4/2011 Menyelaras Laporan Dasar Dua Minggu untuk dihantar ke SUK.
5 23/5/2011 Bulan Aduan Dilaporkan Jumlah
6 13/7/2011 January 1111
7 12/8/2011 February 989
8 27/9/2011 March 1351
9 20/10/2011 April 1023
10 11/11/2011 May 1131
11 23/12/2011 June 1123
July 1128
2.9 Sub Komiti Audit juga menjadi sebahagian tugas Unit Audit August 1025
Dalam diketuai oleh Ketua Bahagian Audit Dalam yang September 1135
bertanggungjawab merangka dan menyelaras semua yang October 1416
berkaitan dengan 5S termasuk membuat penilaian Anugerah November 1429
Pentadbiran dan Kebersihan Pejabat Cemerlang di MBSA. December 1364
Jumlah 14225
2.10 Menjadi penyelaras Pemantauan Pembersihan kepada 27
pasukan audit yang terdiri daripada pegawai kumpulan A dan Edaran Aduan Awam Mengikut Kategori>> Jenis Masalah
B. Pasukan audit ini akan menyemak tuntutan daripada 163
kontraktor sebelum dihantar ke SUK untuk bayaran. Jan 1111
Feb 989
Mac 1351
Apr 1023
Mei 1131
Jun 1123
Jul 1128
Ogo 1025
Sep 1135
3. UNIT PENGADUAN AWAM Okt 1416
Selain menjalankan auditan di jabatan dan bahagian di dalam Nov 1429
MBSA, Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam juga
bertanggungjawab sebagai penyelaras Aduan Awam. Unit Dis 1364
ini menerima aduan untuk disalurkan ke jabatan-jabatan
yang berkaitan agar tindakan dapat dilaksanakan dan aduan 0 400 600 800 1,000 1,200 1,400 1,600
dapat diselesaikan. Unit Aduan Bahagian Audit Dalam dan
Pengaduan Awam bertanggungjawab bagi aktiviti di bawah :- 4. PENCAPAIAN
• Selain aduan yang diterima daripada orang awam melalui 4.1 Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam bertanggungjawab
fax, telefon dan emel, Unit Aduan juga menyelaras aduan memastikan prosedur kerja jabatan dipatuhi setiap tahun bagi
daripada BPA, SUK dan KPKT. mengekalkan Anugerah Persijilan ISO yang akan tamat pada
2010 melalui ‘Survellaince Audit’ oleh pihak SIRIM.