Page 102 - MBSA Annual Report 2011
P. 102
Laporan Perkhidmatan
Laporan Perkhidmatan
BAHAGIAN
BAHAGIAN Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
101



2.5.1.3 Pembinaan Restoran Dan Operasi Perniagaan • Berikut adalah contoh penemuan yang diperolehi
Di Kelab Warga Emas Tiada kelulusan hasil pemeriksaan mengejut di kaunter yang
daripada MBSA dipilih :
Hasil lawatan pihak audit pada 14 Jun 2011 (Selasa) i) Kaunter : Kaunter Bahagian Perlesenan
jam 2.30 petang di kolam memancing, Kompleks Mesin : 29
Warga Emas mendapati terdapat Restoran Danau Operator : Hajar
Anggerik dibina walaupun tidak mendapat Juruaudit : Norezan Abu Bakar Nurul
kebenaran daripada Majlis. Haiza Musa
Hasil temubual audit bersama Penolong Pegawai Jumlah Jumlah
Perancangan pada 14 Jun 2011 (Selasa) mendapati Waktu Mod Bayaran Mengikut Diaudit
Pemeriksaan
Laporan
(RM)
sehingga kini tiada permohonan kebenaran (RM)
merancang untuk restoran tersebut diterima 3.55 Petang I) Tunai 8,686.00 5,686.05
daripada Kelab Warga Emas. Di samping itu juga, ii) Cek 3,964.00 3,964.00
hasil semakan audit di Jabatan Pelesenan dan Jumlah 12,650.00 9,650.05
Penguatkuasaan mendapati operasi perniagaan Kutipan
tersebut dijalankan tanpa lesen. Semasa auditan dijalankan, terdapat perbezaan di
2.6 Unit Audit Dalam juga menjalankan pemeriksaan mengejut di antara jumlah tunai berdasarkan laporan kutipan
kaunter pembayaran Majlis iaitu Kaunter Utama Tingkat G, dengan jumlah diaudit iaitu sebanyak RM 2,999.95
Kaunter OSC, Kaunter di Jabatan Pelesenan, Kaunter Pandu (RM 8,686.00 – RM 5,686.05) . Hasil temuramah
Masuk, Kaunter Pejabat Cawangan Kota Kemuning dan bersama auditi dan semakan rekod serahan ke
Kaunter Pejabat Cawangan Sg. Buloh. bank mendapati RM 3,000.00 telah diserahkan
2.6.1 Pemeriksaan Mengejut di Kaunter Utama Tingkat kepada penyelia dan telah dimasukkan ke dalam
bank.
G, Kaunter OSC, Kaunter Pandu Masuk dan Kaunter
Bahagian Pelesenan BIL 2/2011 Manakala lebihan RM 0.05 (RM 3,000.00 – RM
• Jabatan Kewangan , MBSA adalah 2,999.95) adalah disebabkan penyelia terlebih
memberi wang pendahuluan kepada operator.
bertanggungjawab menguruskan semua kutipan ii) Kaunter : Kaunter Pandu Masuk
hasil Majlis . Tanggungjawab ini meliputi mengawal Mesin : 05
selia kutipan hasil Majlis , menyediakan kaunter Operator : Naim
bayaran di Tingkat G, Kaunter Pandu Masuk , Juruaudit : Nurul Azurinawati
Kaunter OSC dan kaunter bayaran di Bahagian Mohammed Khusrin Muhd
Perlesenan serta menentukan rekod penerimaan ` NazzirUL
hasil di kaunter diselenggara dengan betul dan
Jumlah
Jumlah
sempurna. Waktu Mengikut Diaudit
• Struktur organisasi di Kaunter Utama, Tingkat Pemeriksaan Mod Bayaran Laporan (RM)
G diketuai oleh Pengarah Kewangan dengan (RM)
dibantu oleh seorang Penolong Akauntan dan 23 4.01 Petang I) Tunai 17,259.70 4,259.70
kakitangan Kumpulan Sokongan II. Ii) Cek 1,035,832.00 1,035,832.00
• Skop auditan merangkumi rekod penerimaan Jumlah 1,053,091.70 1,040,091.70
Kutipan
hasil Majlis di Kaunter Utama G , Kaunter Pandu
Masuk , Kaunter OSC dan kaunter bayaran di Semasa auditan dijalankan, terdapat perbezaan di
Bahagian Perlesenan pada 09 Ogos 2011(Selasa) antara jumlah tunai berdasarkan laporan kutipan
. Sebanyak lapan buah kaunter telah diperiksa dengan jumlah diaudit iaitu sebanyak RM
semasa auditan dijalankan. 13,000.00 (RM17,259.70 – RM 4,259.70). Hasil
• Bahagian Audit Dalam dan Pengaduan Awam temuramah bersama auditi mendapati , perbezaan
telah membuat pemeriksaan mengejut di Kaunter RM 13,000.00 adalah jumlah yang diserahkan
Utama Tingkat G ,Kaunter Pandu Masuk , kepada penyelia dan telah dimasukkan ke dalam
Kaunter OSC dan kaunter bayaran Bahagian bank.
Perlesenan pada 9 Ogos 2011 (Selasa) , bermula • Pada keseluruhannya, pengurusan penerimaan
jam 3.45 petang hingga 4.50 petang. hasil Majlis di kaunter yang disediakan ditahap
• Semasa pemeriksaan , 8 buah kaunter dibuka bagi yang amat baik . Pihak jabatan perlu memastikan
tujuan penerimaan hasil Majlis . Setiap operator Arahan Perbendaharaan sentiasa dipatuhi oleh
kaunter yang bertugas mempunyai kata laluan kakitangan yang dipertanggungjawabkan agar
sendiri bagi merekod hasil yang diterima di dalam mutu perkhidmatan kaunter bayaran MBSA
Sistem e-Hasil MBSA. bertambah baik dari masa ke semasa.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107