Page 64 - MBSA Annual Report 2011
P. 64
Laporan Perkhidmatan
Bahagian Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
Jabatan Perkhidmatan Bandar 63
1.0 PROFAIL d) Program Kitar Semula
1.1 Latar Belakang • Aktiviti kutipan bahan kitar semula 3R
Penubuhan jabatan adalah bertujuan untuk memberi • Aktiviti kutipan minyak masak
perkhidmatan kesihatan dan kebersihan kepada seluruh warga e) Kempen Alam Sekitar
Shah Alam dengan menguatkuasakan undang-undang dan 2.3 Bahagian Kawal Selia
melaksanakan peraturan-peraturan yang ditetapkan.
1.2 Objektif a) Pemantuan kerja-kerja Alam Flora Sdn Bhd
Berusaha meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan sosial • Kerja-kerja kutipan sampah domestik, pembersihan
kawasan, pasar dan gerai, pasar malam dan pasar tani
warga Shah Alam meliputi perkhidmatan kesihatan awam yang
cekap, prihatin dan efektif serta memelihara alam sekitar. b) Aktiviti kawalan dan penguatkuasaan
2.0 FUNGSI DAN PERANAN JABATAN • Pengeluaran notis dan kompaun
2.1 Bahagian Kesihatan Awam • Lot kosong dan rumah kosong/terbiar
• Kebersihan tandas awam
a) Kawalan Sanitasi dan Keselamatan Makanan • Sisa binaan
Berusaha meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan c) Menyelaras aktiviti gotong royong dan keraian
sosial warga Shah Alam meliputi perkhidmatan kesihatan
awam yang cekap, prihatin dan efektif serta memelihara d) Mengadakan kempen kebersihan
alam sekitar. f) Menjayakan program ‘Zon Bersih’
b) Kawalan Perniagaan 2.4 Bahagian Kawalan Penyakit
• Pemeriksaan permohonan lesen/sokongan bagi taska
dan tadika a) Kawalan Demam Denggi
• Pemeriksaan permohonan lesen anjing • Siasatan kes
• Pemeriksaan permohonan lesen komposit (perniagaan • Pemeriksaan pembiakan Aedes dan penguatkuasaan
dan perindustrian) undang-undang
• Pemeriksaan permohonan lesen bagi restoran, kantin, • Aktiviti kawalan nyamuk dewasa
kilang makanan, gerai dan hotel • Siasatan aduan
c) Menguatkuasakan Undang-Undang b) Haiwan Kacau Ganggu
• Pengeluaran kompaun dan notis amaran • Siasatan aduan
• Melaksanakan sistem pemarkahan demerit • Kawalan haiwan kacau ganggu
• Menjalankan aktiviti rampasan makanan yang menyalahi c) Pengurusan Tanah Perkuburan Seksyen 21
Akta Makanan 1983 • Urusan pengkebumian jenazah Islam, Hindu dan
2.2 Bahagian Kawalan Alam Sekitar Kristian
a) Siasatan Aduan 3.0 LAPORAN AKTIVITI
b) Kawalan dan Penguatkuasaan 3.1 Bahagian Kawalan Alam Sekitar
• Pencemaran bunyi, pencemaran air, pencemaran udara a) Program Pemeriksaan Kilang/ Iks, Bengkel, Stesen
dan pembakaran terbuka Minyak Dan Kolam Renang
• Pembangunan Jumlah keseluruhan pemeriksaan yang telah dijalankan
c) Pemantauan dan pemeriksaan sepanjang tahun 2011 adalah sebanyak 591 pemeriksaan.
• Kilang, bengkel, rumah sembelihan, ternakan dan premis Jumlah notis yang telah dikeluarkan adalah sebanyak
perniagaan 195 manakala kompaun adalah sebanyak 72. Data-data
pemeriksaan yang telah dijalankan sepanjang tahun 2011
adalah seperti berikut.
Bahagian Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
Jabatan Perkhidmatan Bandar 63
1.0 PROFAIL d) Program Kitar Semula
1.1 Latar Belakang • Aktiviti kutipan bahan kitar semula 3R
Penubuhan jabatan adalah bertujuan untuk memberi • Aktiviti kutipan minyak masak
perkhidmatan kesihatan dan kebersihan kepada seluruh warga e) Kempen Alam Sekitar
Shah Alam dengan menguatkuasakan undang-undang dan 2.3 Bahagian Kawal Selia
melaksanakan peraturan-peraturan yang ditetapkan.
1.2 Objektif a) Pemantuan kerja-kerja Alam Flora Sdn Bhd
Berusaha meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan sosial • Kerja-kerja kutipan sampah domestik, pembersihan
kawasan, pasar dan gerai, pasar malam dan pasar tani
warga Shah Alam meliputi perkhidmatan kesihatan awam yang
cekap, prihatin dan efektif serta memelihara alam sekitar. b) Aktiviti kawalan dan penguatkuasaan
2.0 FUNGSI DAN PERANAN JABATAN • Pengeluaran notis dan kompaun
2.1 Bahagian Kesihatan Awam • Lot kosong dan rumah kosong/terbiar
• Kebersihan tandas awam
a) Kawalan Sanitasi dan Keselamatan Makanan • Sisa binaan
Berusaha meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan c) Menyelaras aktiviti gotong royong dan keraian
sosial warga Shah Alam meliputi perkhidmatan kesihatan
awam yang cekap, prihatin dan efektif serta memelihara d) Mengadakan kempen kebersihan
alam sekitar. f) Menjayakan program ‘Zon Bersih’
b) Kawalan Perniagaan 2.4 Bahagian Kawalan Penyakit
• Pemeriksaan permohonan lesen/sokongan bagi taska
dan tadika a) Kawalan Demam Denggi
• Pemeriksaan permohonan lesen anjing • Siasatan kes
• Pemeriksaan permohonan lesen komposit (perniagaan • Pemeriksaan pembiakan Aedes dan penguatkuasaan
dan perindustrian) undang-undang
• Pemeriksaan permohonan lesen bagi restoran, kantin, • Aktiviti kawalan nyamuk dewasa
kilang makanan, gerai dan hotel • Siasatan aduan
c) Menguatkuasakan Undang-Undang b) Haiwan Kacau Ganggu
• Pengeluaran kompaun dan notis amaran • Siasatan aduan
• Melaksanakan sistem pemarkahan demerit • Kawalan haiwan kacau ganggu
• Menjalankan aktiviti rampasan makanan yang menyalahi c) Pengurusan Tanah Perkuburan Seksyen 21
Akta Makanan 1983 • Urusan pengkebumian jenazah Islam, Hindu dan
2.2 Bahagian Kawalan Alam Sekitar Kristian
a) Siasatan Aduan 3.0 LAPORAN AKTIVITI
b) Kawalan dan Penguatkuasaan 3.1 Bahagian Kawalan Alam Sekitar
• Pencemaran bunyi, pencemaran air, pencemaran udara a) Program Pemeriksaan Kilang/ Iks, Bengkel, Stesen
dan pembakaran terbuka Minyak Dan Kolam Renang
• Pembangunan Jumlah keseluruhan pemeriksaan yang telah dijalankan
c) Pemantauan dan pemeriksaan sepanjang tahun 2011 adalah sebanyak 591 pemeriksaan.
• Kilang, bengkel, rumah sembelihan, ternakan dan premis Jumlah notis yang telah dikeluarkan adalah sebanyak
perniagaan 195 manakala kompaun adalah sebanyak 72. Data-data
pemeriksaan yang telah dijalankan sepanjang tahun 2011
adalah seperti berikut.