Page 60 - MBSA Annual Report 2011
P. 60
Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
Jabatan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) 59




1.0 PENGENALAN
Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), • Menyelenggara sistem aplikasi dalam tempoh 14 hari
mempunyai seramai 34 orang kakitangan dan 3 bahagian bekerja bagi masalah kecil.
utama, iaitu:- • Memproses bil-bil bayaran dalam tempoh 14 hari bekerja
• Bahagian Kajian & Pembangunan Sistem dan Multimedia untuk serahan kepada Jabatan Kewangan tertakluk kepada
• Bahagian Penyelenggaraan Sistem & Imaging dokumentasi yang lengkap.
• Bahagian Operasi & Teknikal dan Pentadbiran Am
2.0 LAPORAN AKTIVITI JABATAN TAHUN 2011
1.1 Falsafah Korporat Jabatan 2.1 Pembangunan Sistem Maklumat Bersepadu Shah Alam
VISI (Saiis)
Berazam dan beriltizam menjadikan ICT sebagai pemangkin
dalam merealisasikan visi, misi dan objektif Majlis Bandaraya
Shah Alam agar lebih berdaya saing.
MISI
Membudayakan ICT dengan mewujudkan persekitaran yang
berkualiti.
OBJEKTIF
Menyediakan infrastruktur dan infostruktur teknologi maklumat
kepada warga MBSA bagi meningkatkan produktiviti selaras
dengan objektif MBSA untuk mempertingkatkan penggunaan
teknologi maklumat dalam semua urusan perkhidmatan.
FUNGSI
Di antara fungsi-fungsi utama jabatan adalah :
• Merancang dan menguruskan perolehan perkakasan,
perisian, sistem rangkaian dan sistem aplikasi komputer
Majlis. Kerja-kerja menaiktaraf sistem aplikasi sedia ada yang
• Merancang dan menjalankan program pengkomputeran berasaskan ‘client-server’ kepada satu sistem baru yang
berasaskan portal (web based/ portal based applications
aplikasi pentadbiran Majlis. system) telah dimulakan pada tahun 2010 dan bersambung
• Menguruskan perolehan prasarana teknologi maklumat ke tahun 2011. Sistem ini dikenali sebagai Sistem Maklumat
untuk kegunaan Majlis. Bersepadu Shah Alam (SAIIS). Modul-modul yang terlibat
• Mengendali dan menyelenggara sistem-sistem aplikasi adalah seperti berikut:
Majlis. • Modul Penilaian dan Pengurusan Harta
• Merekabentuk sistem aplikasi untuk menyokong operasi • Modul Cukai Taksiran
Majlis. • Modul Kutipan
• Merancang dan mengurus program latihan ICT. • Modul Pelesenan dan Maklumat Perniagaan
• Melaksanakan khidmat rundingan dan latihan. • Modul Sewaan dan Tempahan
PIAGAM PELANGGAN • Modul Kompaun
Sebagai usaha memberi perkhidmatan yang cekap, tepat • Modul Belanjawan
dan berkesan secara berterusan, kami warga kerja Jabatan • Modul Pendaftaran Pemborong
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dengan penuh iltizam
memberi jaminan akan: • Modul Perolehan
• Menjawab surat-surat balasan penerimaan yang bukan • Modul Bayaran
diterima di kaunter dalam tempoh 5 hari bekerja di semua • Modul Cagaran
jabatan/bahagian. • Modul Bil Pelbagai
• Mengenalpasti dan memberi maklumbalas aduan masalah Pembangunan sistem baru ini adalah memenuhi objektif
perkakasan dan perisian komputer dalam tempoh 24 jam MBSA untuk mempunyai satu sistem penyampaian yang
bekerja. cekap, telus dan berkesan melalui penggunaan teknologi ICT
• Membaiki kerosakan perkakasan dalam tempoh 14 hari yang menyeluruh.
bekerja bagi masalah kecil dengan menggantikan perkakasan
lain.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65