Page 61 - MBSA Annual Report 2011
P. 61
Laporan Laporan Perkhidmatan Laporan Perkhidmatan
Korporat JABATAN Bahagian
60 Jabatan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT)




2.2 Pembangunan Sistem Pengurusan Mbsa
Bagi memperkasakan pengurusan MBSA, beberapa sistem yang
berkaitan telah dibangunkan secara ‘inhouse’ oleh kakitangan
Jabatan ICT. Di antara sistem-sistem yang telah dan sedang
dibangunkan adalah seperti berikut:
Perkara Status Fungsi Sistem
e-KPI • Merekod dan mengukur prestasi jabatan
Sistem Pengukuran Prestasi berdasarkan perkhidmatan teras jabatan
100%
• Pengukuran prestasi dibuat secara bulanan
atau tahunan
e-Selenggara • Merekod aduan kerosakan dalaman di
Sistem Penyelenggaraan MBSA
• ICT 100% • Merekod dan mengemaskini semua
• Elektrikal maklumat kerja-kerja penyelenggaraan dan
• Mekanikal status tindakan yang telah diambil
• Awam
e-Klinik • Merekod dan memproses bil-bil perubatan
Sistem Bil-Bil Rawatan 100% kakitangan secara lebih sistematik 2.5 MEPS dan FPX
e-Latihan • Menyediakan kemudahan kepada kakitangan Majlis Bandaraya Shah Alam telah menerima bayaran secara
Sistem Latihan Kakitangan 100% untuk memohon latihan/kursus yang atas talian semenjak tahun 2000. Mulai April 2011, MBSA
disediakan secara atas talian(online)
e-Kerjaya • Memudahkan untuk membuat permohonan telah melaksanakan pembayaran secara atas talian dengan
Sistem Permohonan 100% kerjaya di Majlis secara atas talian (online). menggunakan kaedah MEPS FPX (Malaysia Electronic
Pekerjaan MBSA Payment System, FPX Sdn Bhd) iaitu menggunapakai
“Payment Gateway” Bank Islam.
2.3 Penilaian Portal Dan Laman Web Malaysia (Malaysia
Government Portals & Websites Assesement) Pembayaran secara MEPS FPX ini boleh dilakukan menerusi
portal Majlis iaitu www.mbsa.gov.my. dan pelanggan perlu
mendaftar serta menjadi ahli “Shah Alam Kita”, setelah
semakan penyata Cukai Taksiran dan Kompaun dibuat,
terdapat “link” untuk terus membuat pembayaran.
Kelebihan menggunakan kaedah MEPS FPX berbanding
kaedah pembayaran menggunakan portal bank adalah bayaran
akan terus dikemaskini secara “online real time”. Ini kerana
sistem pembayaran MEPS FPX akan dihubungkan dengan
pangkalan data Majlis. Manakala pembayaran menerusi portal
bank akan dikemaskini pada keesokan harinya apabila data
dihantar ke Majlis.
Bayaran yang diterima adalah bayaran Cukai Taksiran dan
bayaran Kompaun Majlis. Pihak Majlis akan menambah jenis
pembayaran secara kaedah MEPS FPX dari masa ke semasa
iaitu setelah sistem SAIIS yang dibangunkan siap sepenuhnya.
Jadual 1 : Pembayaran menggunakan MEPS FPX
(Payment Gateway MBSA) sehingga 12/12/2011

Program / Aktiviti Jumlah Transaksi Jumlah Amaun (RM)
MEPS FPX - Sistem Kompaun
Portal Majlis Bandaraya Shah Alam telah berjaya mengekalkan (Bermula 1 April 2011) 2,623 96,962.00
penarafan 5 Bintang bagi Penilaian Portal dan Laman Web MEPS FPX – Sistem Cukai 2,623 96,962.00
Kerajaan Malaysia Anjuran MDEC 2011. Pencapaian prestasi (Bermula 1 Mei 2011) 48 9,866.55
Kad Kredit – Sistem Kompaun
portal MBSA telah meningkat pada kedudukan ke 8 dengan (Bermula 31 Mac 2011) 4,240 150,008.00
markah 96%. Kad Kredit – Sistem Cukai 50 31,720.55
(Bermula 1 Mei 2011)
2.4 Perkhidmatan Atas Talian (Eps)
Penyampaian perkhidmatan yang lebih mudah, cepat dan 2.6 mySMS Majlis Bandaraya Shah Alam
telus adalah salah satu objektif MBSA kepada pelanggan. Bagi Gerbang SMS Kerajaan ini mula digunakan oleh Majlis pada
tujuan tersebut, saluran perkhidmatan telah dipelbagaikan Julai 2009. Aplikasi yang digunakan oleh Majlis adalah ’SMS
dengan menambah perkhidmatan secara atas talian (online Hebahan / Broadcast’. Caj yang dikenakan adalah sebanyak
services). Di antara perkhidmatan sistem atas talian yang RM0.10 bagi setiap transaksi.
disediakan adalah: SMS semakan baki Cukai Taksiran mula diperkenalkan pada
tahun 2011. Caj yang dikenakan adalah sebanyak RM0.20 bagi
setiap semakan. Semakan boleh dibuat dengan menghantar
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66