Page 40 - MBSA Annual Report 2011
P. 40
Laporan Perkhidmatan
Bahagian Majlis Bandaraya Shah Alam • Laporan Tahunan 2011
39




- Membuat kutipan sewa di tapak/ premis sewaan • Unit Penyelenggaraan Kecil.
- Menjemput penyewa bermasalah ke Mesyuarat - Menjalankan pemantauan, pengurusan, lawatan dan
Jawatankuasa tunggakan hasil bulanan. laporan kerosakan harta Majlis seperti di dewan – dewan
- Menyemak tunggakan bulanan untuk penyediaan laporan Majlis, rumah rehat, bangunan Tadika, bangunan pejabat/
tunggakan untuk Laporan Mesyuarat Jawatankuasa kilang / restoran / kiosk dan Kuarters kakitangan dan
Kewangan. premis kediaman yang disewakan.
- Menyediakan laporan pencapaian kutipan tahunan, bagi - Membantu Unit sewaan menjalankan pemeriksaan lokasi
tahun 2011 hasil sewaan yang diperolehi berjumlah terhadap permohonan pemaju untuk serahan bangunan .
RM8,716,213 berbanding sasaran asal RM8,418,555. Dalam tahun 2011 , Majlis telah menerima serahan
3 buah dewan Serbaguna iaitu :
• Unit pengurusan Dewan i. Dewan Jln 7/100 (PKNS)
Di antara tugas utama di unit ini adalah untuk : ii. Dewan U13/15 ( SPSetia)
- Menyediakan jadual dan menerima tempahan/
permohonan penggunaan untuk Majlis keraian , iii. Dewan Anggerik Eria 31/111 ( Hicom Gamuda)
mesyuarat dan gelanggang badminton Majlis juga telah menerima serahan 2 buah tadika di
- Menyemak dan melaporkan kerja penyelenggaraan yang Kawasan Setia Alam , Seksyen U13 iaitu di
perlu disegerakan i. Tadika U13/15 ( Setia Alam )
- Menyemak dan memanjangkan aduan kerosakan untuk ii. Tadika U13/5H ( Setia Alam)
tindakan Jabatan Kejuruteraan
- Menyelaraskan penggunaan/ tempahan Bilik Renantanda kedua-duanya telah mula disewakan sejak 1 Oktober 2011 .
dan bilik Latihan Cattelia bagi mesyuarat dalaman dan - Unit ini juga ditugaskan untuk menyelia aduan yang
latihan kepada kakitangan diterima dari sistem aduan yang disediakan, menghadiri
- Menyediakan semakan kerja pembersihan selepas setiap mesyuarat aduan dan menyediakan laporan berkaitan.
penggunaan di dewan untuk maksud proses pemulangan
cagaran 2.3 Unit Penswastaan
- Menyelaraskan penggunaan/ tempahan bagi Dewan - Bertanggungjawab meningkatkan pendapatan Majlis
Bankuet/ Auditorium untuk kegunaan majlis-majlis rasmi melalui pembangunan hartanah milik Majlis di samping
dan tempahan awam Bagi tahun 2011, hasil yang berjaya menjimatkan kos pengurusan yang perlu ditanggung bagi
diperolehi dari tempahan dan sewaan dewan , auditorium membangunkan tanah-tanah kosong milik Majlis melalui
dan bankuet berjumlah RM1,039,159 berbanding projek-projek penswastaan.
anggaran hasil RM627,700. - Bentuk pelaksanaan yang biasa dijalankan oleh Majlis
adalah :
• Unit Pengurusan Kuarters dan Rumah Rehat i. Penjualan/Pelupusan aset (B.O.O)
- Menyediakan kuarters untuk ditawarkan oleh Bahagian
Sumber Manusia kepada kakitangan Majlis yang layak ii. Bina-Kendali-Serah(B.O.T)
- Menguruskan aduan dan kerja-kerja pembaikan bersama iii. Pajakan Tanah
Unit Penyelenggaraan Jabatan - Bilangan projek penswastaan sehingga 31 Disember
- Mengadakan lawatan secara berkala ke unit-unit kuarters 2011 adalah sebanyak 12 buah projek. Projek-projek
dan rumah rehat untuk semakan bil –bil utiliti, kebersihan penswastaan yang dimaksudkan adalah seperti berikut:-
dan cadangan kerja-kerja pembaikan yang diperlukan Status Jumlah
- Menyelaraskan bayaran bil-bil cukai taksiran dan bil cukai Projek Dalam Pembinaan 6
tanah tahunan Projek Dalam Proses Kelulusan Pelan 5 1
Projek Dalam Proses Penyediaan Pelan
- Menyerahkan dan menerima serahan kunci unit yang Jumlah 12
disewakan serta menyelaraskan tuntutan wang cagaran
- Menyelaraskan permohonan rumah rehat dan
mengeluarkan surat maklumbalas tentang kelulusan /
kegagalan permohonan rumah rehat.
- Memastikan rumah rehat dilengkapi dengan kemudahan
/peralatan asas untuk keselesaan penginapan kakitangan
dan Ahli Majlis.
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45