Page 30 - MBSA Maz 2010_H
P. 30
Pentadbiran
Serentak dengan perisytiharan bandar Shah Alam sebagai Pada tahun 1988, MPSA mendapat jawatan Yang Dipertua
ibu negeri Selangor, Majlis Perbandaran Shah Alam (MPSA) sepenuh masa yang seterusnya ditukarkan kepada Datuk
ditubuhkan.dengan matlamat menjadi sebuah Pihak Bandar apabila Shah Alam dinaik taraf sebagai bandar raya
Berkuasa Tempatan (PBT) yang unggul dan cemerlang. pada 10 Oktober 2000.
Bagaimanapun, operasi pentadbiran MPSA hanya bermula Dari bangunan rumah kedai, pentadbiran MPSA berpindah
pada 1 Januari 1979. Pada peringkat awal, pejabat ke Tingkat 1 dan 2 Kompleks PKNS seterusnya ke bangunan
pentadbiran MPSA bermula di sebuah rumah kedai sendiri iaitu Wisma MPSA pada 10 Oktober 1988. Berikutan
di Seksyen 3 dengan kakitangan seramai 123 orang. itu, semua jabatan MPSA ditempatkan di bawah satu
Kebanyakan mereka adalah kakitangan Lembaga Bandaran bumbung di bangunan 28 tingkat yang bernilai RM141
yang diwujudkan khas di bawah pentadbiran PKNS untuk juta.
mentadbir Shah Alam.
Bangunan Wisma MPSA yang kemudian bertukar kepada
Pada awal operasinya, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Wisma MBSA selepas dinaikkan ke status bandar raya.
secara automatik melaksanakan tangggungjawab sebagai Bangunan ini menjadi tarikan melalui reka bentuk
Yang Dipertua. Seorang Timbalan Yang Dipertua dilantik bumbungnya yang unik dan menampilkan ciri-ciri
untuk membantu tugas-tugas Yang Dipertua. tradisional.
Jawatan Setiausaha diwujudkan pada 1 Februari 1979
dengan Encik Abu Sujak Mahmud dilantik menyandang
jawatan tersebut..
Ahli Majlis MBSA
Sesi 2010/2011
Pengurusan MBSA
28
Serentak dengan perisytiharan bandar Shah Alam sebagai Pada tahun 1988, MPSA mendapat jawatan Yang Dipertua
ibu negeri Selangor, Majlis Perbandaran Shah Alam (MPSA) sepenuh masa yang seterusnya ditukarkan kepada Datuk
ditubuhkan.dengan matlamat menjadi sebuah Pihak Bandar apabila Shah Alam dinaik taraf sebagai bandar raya
Berkuasa Tempatan (PBT) yang unggul dan cemerlang. pada 10 Oktober 2000.
Bagaimanapun, operasi pentadbiran MPSA hanya bermula Dari bangunan rumah kedai, pentadbiran MPSA berpindah
pada 1 Januari 1979. Pada peringkat awal, pejabat ke Tingkat 1 dan 2 Kompleks PKNS seterusnya ke bangunan
pentadbiran MPSA bermula di sebuah rumah kedai sendiri iaitu Wisma MPSA pada 10 Oktober 1988. Berikutan
di Seksyen 3 dengan kakitangan seramai 123 orang. itu, semua jabatan MPSA ditempatkan di bawah satu
Kebanyakan mereka adalah kakitangan Lembaga Bandaran bumbung di bangunan 28 tingkat yang bernilai RM141
yang diwujudkan khas di bawah pentadbiran PKNS untuk juta.
mentadbir Shah Alam.
Bangunan Wisma MPSA yang kemudian bertukar kepada
Pada awal operasinya, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Wisma MBSA selepas dinaikkan ke status bandar raya.
secara automatik melaksanakan tangggungjawab sebagai Bangunan ini menjadi tarikan melalui reka bentuk
Yang Dipertua. Seorang Timbalan Yang Dipertua dilantik bumbungnya yang unik dan menampilkan ciri-ciri
untuk membantu tugas-tugas Yang Dipertua. tradisional.
Jawatan Setiausaha diwujudkan pada 1 Februari 1979
dengan Encik Abu Sujak Mahmud dilantik menyandang
jawatan tersebut..
Ahli Majlis MBSA
Sesi 2010/2011
Pengurusan MBSA
28